Perspectieven

De universitaire opleiding in taal- en letterkunde opent een brede waaier aan professionele mogelijkheden. De troeven van deze master op de arbeidsmarkt vloeien uiteraard verder uit de specifiek technische vaardigheden van de studies, maar hangen tegelijkertijd ook vast aan de forma mentis die ontwikkeld wordt in deze humanistische studie.

Afgestudeerden met een humanistische diploma hebben namelijk een ander soort professionele flexibiliteit dan afgestudeerden met een beroepsvoorbereidend diploma. Precies deze vorming wordt gewaardeerd door een groot aantal bedrijfssectoren zoals marketing, human ressources management, front office, project management, ... Deze sectoren vereisen fundamentele competenties en een methodologische houding.

De voorzitter van de "Conferenza nazionale dei presidi della facoltà di Lettere italiane", Elio Franzini, zegt het volgende:

"De echte troeven van afgestudeerden met een humanistisch diploma zijn de brede kijk, de flexibiliteit van hun culturele voorbereiding die er vaak voor zorgt dat ze zonder problemen overschakelen van de ene naar de andere functie. En deze vaardigheid is op lange termijn van grote waarde voor de bedrijven die onze afgestudeerden aannemen.

Onze afgestudeerden in humane wetenschappen hebben een grote culturele en mentale flexibiliteit. Dankzij hun technische kennis zijn ze in staat om problemen te analyseren. Ze zijn bekwaam in het aanpakken van problemen, in het nemen van beslissingen, in het ontdekken van de kern van ingewikkelde problemen. Het is dan ook niet toevallig dat een recente studie uitwijst dat de meeste kaderfuncties van grote ondernemingen [politiek, industrie, bedrijven, vakbonden] ingenomen worden door mensen met een humanistisch diploma. Nog verrassender is dat dezelfde vaststelling werd gemaakt voor specifiek technische en economische functies. Hoe is dat mogelijk? Omdat onze afgestudeerden één grote troef in handen hebben, namelijk dat ze leren denken zonder dogma's, dat ze een niet-schematische kennis kunnen ontwikkelen. Ze zijn met andere woorden flexibeler. En wat misschien ook belangrijk is: ze lezen meer boeken." (*)

In de huidige informatiemaatschappij is het een uitzonderlijke rijkdom om inzicht te hebben in de basismechanismen van communicatie en in de dynamieken van de opbouw van een discours.

Concreet kan de professionele carrière van een afgestudeerde in taal- en letterkunde erg onvoorspelbaar zijn, en ver af liggen van de traditionele doorstroom, zoals het onderwijs, de uitgeverswereld, journalistiek, reclamebureau's, media, vertaalbureau's en taalkundige consultancy, toerisme, internationale samenwerking, culturele sector, ...

Wie zijn of haar universitaire studies wil vervolgen op een "natuurlijke" manier kan een academische carrière aanvatten. Na de master volgt eerst een periode van doctoraatsonderzoek of onderzoek op projecten, daarna komt idealiter een periode van post-doctoraal onderzoek. Als het dossier stevig opgebouwd is en als de omstandigheden gunstig zijn, is ook een aanstelling in het ZAP-kader mogelijk.

(*) [interview met E. Franzini gepubliceerd op 21 juli 2008 op de website van AlmaLaurea (interuniversitair consortium)]