Renata Enghels

Bureau: 05.03.120.01805.03.120.018 (old number: 2.63)
Blandijnberg 2, 9000 Gent

Tel. 09 264 40 4809 264 40 48
Fax 09 264 41 76

Spreekuur: op afspraak

Opleiding

• 2001    Licentiaat Taal- en Letterkunde: Romaanse Talen, Universiteit Gent
  • 2005    Doctoraat Taal- en Letterkunde: Romaanse Talen, Universiteit Gent

Interesses

• Syntaxis en Semantiek van het Spaans
  • Vergelijkende Romaanse taalkunde
  • Perceptiewerkwoorden, causatieve werkwoorden, argumentstructuren, constructies
  • Grammaticalisatie en subjectificatie
  • Cognitieve & functionele taalkunde
  • Grammatica van gebarentalen

Publicaties

Zie: http://lib.ugent.be/bibliografie/801001598941

Projecten & doctoraten

• Elisa Bekaert: De argumentstructuur van de nominalisering: het semantische veld van cognitieve en perceptieve processen. (oktober 2010-heden, promotor)
  • Kris Helincks: Forms of address in Chilean Spanish: diastratic and diatopic variation and pragmatic use. (promotor, BOF doctoraatsmandaat, start oktober 2011)
  • Marlies Jansegers: Semantiek en syntaxis van het werkwoord sentir: een Romaans vergelijkende studie (promotor, BOF doctoraatmandaat, oktober 2010-heden).
  • Sanne Tanghe: Pues mira ¡Vaya complejidad! Spanish deverbal interjections revisited (promotor, januari 2010-heden).
  • Clara Vanderschueren: Subject en infinitief in het Portugees en het Spaans (aspirant FWO, afgerond; co-promotor).
  • Kim Wylin:La ditransitivité et les verbes privatifs en français et en espagnol. Une analyse comparative. (december 2010-heden, promotor)
  • Cédric Magnifico: Gender- en sexedimensies van het simultaan tolken (oktober 2013-heden, co-promotor; AOP)
  • Lid van de doctoraatsbegeleidingscommissie van Machteld Meulleman: Les localisateurs dans les constructions existentielles. Approche comparée en espagnol, en français et en italien. (afgerond oktober 2009)
  • copromotor OPL-project 'module solliciteren in Calliope' (module Frans) (1/1/2008 - 1/12/2008)

• Spaanse Taalkunde 1 (BA 1)
  • Spaanse Taalkunde 4 (BA 3)
  • Seminarie Spaanse Taalkunde (BA 3)
  • Spaanse Taalkunde: Bijzondere vraagstukken (MA)
  • Vergelijkende Taalwetenschap: Romaanse talen (Ba3)

Begeleiding scripties

Contacteer mij voor een lijst met mogelijke thema's.

Dienstverlening

• secretaris examencommissie Bachelor Taal- en Letterkunde